петък, 31 януари 2014 г.

Styczeń - когато старата година отстъпва пред новата - Януари

    Почти бяхме свикнали с мисълта, че тази година зимата ще е съвсем нетипична - пролетно топла, суха, без преспи и виелици, без затворени пътища и натежали от сняг клони. "Едно време какви зими имаше, а сега!?..." И Зимата си взе бележка и се показа. 


    Януарска зима. Навън е снежно и студено. Ледени висулки висят от стрехите на покривите, вятърът е остър и щипещ. Обледените дървета протягат стъклени клони и на зазоряване устройват призрачно шествие. Под бялото покривало надничат почти изсъхнали малки плодчета шипка.


    Така виждам зимата от прозореца. През лятото балконските сандъчета преливаха от цветове. Пусти, в късната есен изглеждаха неприветливи и изоставени. Няколко клонки със сухи плодчета и пожълтели листенца, забодени в оголялата пръст, доведоха есента на балкона ни. Поръсени със скреж, сега рисуват зимна картина пред прозореца на "къщичката ни под шипковия храст".



    Студената януарска седмица и малките червени шипки, пръснати върху белия сняг, ме отнесоха назад във времето. 


    Много, много назад, когато нашите предци са наричали месец януари Голям Сечко заради сковаващия студ, големин пак заради студа, който сякаш го удължава и краят му се губи, просинец заради нарастващия с едно просено зърно ден. В старославянските имена на месеците е естествено заложено разбирането за неизменната цикличност на времето и природата, оказващи пряко влияние върху хода на човешкия живот. Славянският календар представлява кръг без начало и край, в който сезоните се редуват, всеки един ден не свършва, просто след време идва отново и отново. И в този кръговрат няма месец, нарочен за пръв и последен. Всеки един е тясно обвързан със сезонния празничен цикъл и необходимата човешка дейност. Така едно от старите названия на месец януари е сечень и вероятно е свързано със сеченето на необходимите за зимата дърва точно в периода, когато вегетацията им е силно забавена.
      
    В полския език повечето от месеците са запазили старите си имена. Урок по супер кратък полски ми проведе приятелят на дъщеря ми. Радек търпеливо ги произнасяше няколко пъти, превеждаше и обясняваше значението им. С малко самостоятелни упражнения сега вече ги знам - styczen, luty, marzec, kwiecien, maj, czerwiec, lipiec, sierpien, wrzesien, pazdziernik, listopad, grudzien. Въпреки, че има доста различно произношение, разбирането за произхода на полското име на месец януари се покрива с това за едно от старобългарските му названия - сечень, т.е. времето, когато се секат дърветата. Другото обяснение е за кръстопътната му позиция между старата и новата година.

    Напевното изричане на забравените имена на месеците звучи като безкрайна, непрекъсваща песен - просинец, люти, сухи, брязок, тръвен, изок, чръвен, зарев, руен, листопад, груден, студен ... и пак просинец, люти ..

    Тази песен ме пренесе някога, във времената, когато никой не е разчитал на удобството на огромни супермаркети с редици от рафтове, пълни с шарени кутии и пликчета, чието съдържание често неуспешно се опитваме да отгатнем по ситните надписи на етикетите. Някога, когато храната си е била истинска био-, еко- или "щастлива" храна. Някога, когато летните дарове на природата грижливо са събирани и съхранявани за зимните дни. В килерите са се подреждали торбички със сухи билки, плодове и гъби. А, супа от сушени гъби - това ще приготвя!


    Потърсих рецепта от полската кухня. Често съм срещала в описания на националните полски ястия, че широко се използват сушени горски плодове и гъби. След издирването на доста рецепти за традиционна супа със сушени гъби, предложението тук ми допадна. С малко промени в количеството на продуктите поднесох топла и вкусна супа.


ПОЛСКА СУПА ОТ СУШЕНИ ГЪБИ





          1/2 чаша сушени гъби
          1 глава лук
          2 скилидки чесън      
          1 морков
          1 корен магданоз
          малко парче целина
          2 супени лъжици заквасена сметана
          1 дафинов лист
          2 зърна бахар
          10 зърна черен пипер
          сол
          зехтин
          100 гр. паста на фигурки

    Старателно измиваме гъбите и ги накисваме в гореща вода за около 30 минути. Сваряваме ги до омекване. Прецеждаме през гъста цедка, но не изхвърляме водата, тя ще ни послужи за готвенето на супата. 
    Загряваме зехтина и запържваме ситно нарязаните лук и чесън. Прибавяме моркова, корена магданоз и целината, като ги задушаваме за минута. Заливаме с горещата вода от сварените гъби, която трябва да е около 800 мл. Добавяме подправките. Супата се вари на слаб огън 40 - 60 минути. Когато зеленчуците омекнат, сипваме нарязаните на лентички гъби и оставяме да се готви още 10 минути.


    Тук е мястото да призная, че тези гъби не са нашенски. Просто не успях да намеря. Вечерната следработна обиколка се оказа абсолютно неуспешна и аз примирено си купих шийтаке. Така Изтокът и Западът си направиха кулинарна среща.




    В рецептата пишеше, че супата е готова, но по желание може да се прибави сметана. Разбира се, че имах желание. Така повече се приближавах до оригинала. В купичка разбиваме сметаната, добавяме няколко лъжици гореща супа. На струйка сипваме в супата, като енергично разбъркваме, за да не се образуват бучици.


При традиционното сервиране на тази супа, към нея се поднася и домашно приготвена юфка. Обаче времето не стигаше и аз я замених с готова паста на фигурки.



Украсена със стрък пресен магданоз за свежест, за вечеря имахме прекрасна
Полска супа със сушени гъби!
Горещо ви я препоръчвам!



    Топлата гъбена супа от полската кухня в студения месец styczen се оказа добро попадение, което ни се услади. Затова вече съм избрала какво ще опитаме през следващия месец luty.


    Ще се видим пак ...









20 коментара:

  1. А аз горещо ти се радвам, Албенче! И супичката е чудесна, да ви е много сладко покрай нея. :) И както месеците, желая ти всяка емоция да е вечна в съзнанието ти и възраждаща се - за да ни учи на себе си и своите изводи. Та така. :)
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, както винаги от теб блика ентусиазъм! И аз ти се радвам - въодушевлението ни зарежда и ни стимулира да навлизаме в нови пространства!
      Желая ти много хубава позитивна седмица!

      Изтриване
  2. Седя си на топличко, чета публикацията ти и започнах да харесвам и студеното в зимата! Снимките от къщата под шипковия храст са виновни :) Ушко и Зъбчо къде са?
    Албенче, страхотна публикация - пак и отново! Страхотни снимки! Обожавам супа от сушени челадинки, донася ми летни спомени в студените дни. Други гъби не съм сушила, а и не съм търсила по супермаркетите. Ще се оглеждам, за да мога да направя тази толкова вкусна и уханна супа (в месец люти добре ще ми дойде :)).
    Поздрави и хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А на мен ми стана много весело, Снежи! Любими филмчета, как да ги забравиш ... Ушко и Зъбчо сладко спяха под топлите завивки, напълнили коремчета с гъбена супичка :)
      Челадинки направо обожавам! Обаче аз само от пазара си набавям и много отдавна не съм виждала. Тази година съм намислила по-честичко да наобикалям сергийките, пък дано уцеля :)
      Уютна вечер сега и много успешен ден утре ти желая, Снежи! Поздрави!

      Изтриване
  3. Албенче, толкова красиво и приказно си описала зимата! Трябва да призная, че не обичам студа и в това отношение зимата никак, ама никак не ми е любима, какво говоря, направо ми е некомфортно...но има красота в нея и твоя разказ ни я показва.Зимата може би е сезона, в който човек най-силно усеща и се грижи за уюта у дома, който идва и с топлината и с ароматните сгряващи ястия. Чудесна супичка си приготвила.
    С интерес ще очаквам и февруарската ти рецепта, а може би рецепти? :) И много се надявам да не е толкова лют месец люти.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на мен зимата не ми е любим сезон, Бети :) Повече ми харесват слънцето, дългият летен ден, морето от цветя ... Но пък, права си, усещането за топъл уют в къщи е неповторимо през зимата! И наситено ароматните гозбички са повече през зимата :) Надявам се и февруарската полска кухня да е вкусна, пък и следващите рецепти ...
      Не много "люта" седмица ти пожелавам - синоптиците казаха, че се затопля :) Сърдечни поздрави, Бети!

      Изтриване
  4. Чудесна сгряваща публикация Албенка!
    И супичката много вкусна, сигурно защото е събрала и Истокът и Западът в едно :)
    Красиви зимни снимки ... насладих им се!
    Поздрави и хубав малък Сечко!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дани! Добрата комуникация винаги носи положителен резултат - така и в готварството :)
      И на теб кротък Малък Сечко! :)

      Изтриване
  5. Каква красива зимна приказка разказваш! Сякаш седнала до печката на топло, си представих как къкри тази супичка. Много мила публикация, уютна, вкусна, стопляща, въпреки студа навън. Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз ти благодаря, Кате! Пожелаваме си наистина да ни е топло и уютно въпреки студеното, пък дано синоптиците са познали - ще се затопля съвсем скоро :)
      Хубава седмица! Поздрави!

      Изтриване
  6. Чудесна сгряваща супичка,Албенче.Обожавам ястия със сушени гъби и като чета как хубаво си описала зимата се замечтах за снежна идилия и за топла гъбена чорбица със сметана.Ние си нямаме сняг а то зима без сняг...хич не и се радвам,като няма снежец.Поздрави и хубав малък Сечко!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, според нашето разбиране зима без сняг нещо не е както трябва, ама сигурно по друг начин виждат нещата в Австралия, например :) Там Дядо Коледа идва на сърф :)
      Поздрави и на теб, Таня! Хубава седмица!

      Изтриване
  7. Албенче, много уютно ми стана. Изчетох те на един дъх и се нагостих с тази вкусна супа. Благодаря ти. Поздрави и успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като прочетох написаното от теб, Танче, ми стана много забавно! Когато съм сама обичам да хапвам, четейки от книжка, която съм подпряла на нещо върху масата пред мен :) Почти си те представих в тази позиция, само че вгледана в екрана :) Може да не е много полезно така да се храни човек, ама пък е много приятно ...
      Хубава седмица и много сняг при вас в планината :)

      Изтриване
  8. Замириса ми на сушени гъби! Невероятно вкусна и ароматна супа,Албенче!
    Приятно съчетание на студената и красива зима и топлата и уютна трапеза!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че мога да те нагостя с такава супичка, Тили! Ти си ценител на класическите рецепти и знам, че точно супа със сушени гъби ще оцениш по достойнство!
      Лека и ползотворна седмица! Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  9. Албенче,представям си колко е дъхава и вкусна супата ти!Ухае ми чак тук,мила,разкошна е!
    С пожелание за слънчев и усмихнат зимен ден!

    ОтговорИзтриване
  10. Ах, чудесно изглежда гъбеното супе, Бени! А снимките ти ми напомниха за "Приказки под шипковия храст" :))

    Усмихнат уикенд от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, мили детски приказки ...
      Благодаря, Федора! А от мен хубава седмица!

      Изтриване

Вашият коментар ...